har du någonsin känt att du inte hinner med?

Shit, det händer så mycket just nu... inte bara stora & "speciella" saker, mer att det liksom är full fart från morgon till kväll.
Någonting jag trivs bra med, jag är ju inte killen som tycker om att sitta hemma & bara titta på tv eller så.
Men just nu är det så mycket att jag knappt hinner med mig själv...
Livet är fantastiskt, men det går aningens för fort nu!
Har några inlägg på lut, men ska bara ta mig mer tid att skriva ner dem.
"Live fast, die young".. ja, det lär jag väl göra om det fortsätter såhär!
Hoppas vårsolen skiner på er alla!

förälskad i paradiset!

Efter en vecka i Sri Lanka, tog vi flyget till Maldiverna & den lilla ön Kuredu.
Efter frukost hoppade vi in i en anslutningsbuss som skulle ta oss & 2 andra par till flygplatsen i Columbo, för att sedan flyga till Male i Maldiverna..
Vi landade på en liten flygplats-ö där vi fick sitta i en lounge & vänta på sjöflyget som skulle ta oss vidare till Kuredu.
Härligt att få vänta i en lounge, med fri dryck & solstolar, precis vid vattnet där sjöflygen startar & landar.
helt ok "väntrum".. redan här började maldiviarnerna ta hand om oss.
vårat sjöflyg, så coolt att lyfta & landa i vattnet!
utsikt inifrån vårat sjöflyg...
På Kuredu kan man bo på lite olika sätt, Bungalow-som vi hade bokat.... som är en liten stuga som ligger en liten bit in på ön, bechvilla som är ett hus som ligger på stranden, watervilla som ligger på en brygga i vattnet, eller jacuzzivilla, som är som beachvilla men med jacuzzi under bar himmel..
Vi blev glatt överraskade när vi kom fram till vårat boende & såg att vi gratis hade blivit uppgraderade till en beachvilla...
Hur mysigt som hellst att bo på stranden i ett eget litet hus.
inte nog med att jag vaknade brevid en vacker man varje morgon, jag hade dessutom den här utsikten, nåt man gärna vänjer sig med kan jag säga!
stor skön säng, kaffemaskin, vinkyl, minibar, tv, iphone-dock, a.c., & en egen liten bellboy bara ett samtal bort... vilket vi Inte utnyttjade eftersom han alldeles för uppenbart va bög & raggade på oss.
Våran Toalett & dusch hade bara 3 väggar & ett halvt tak, så skönt att få duscha & gå på toa under bar himmel... men lite småjobbigt med dom flygande hundarna & myggen på kvällarna bara.
Maldiverna är mer än vad jag någonsin vågat tro, det är så vackert att det nästan gör ont i hjärtat, verkligen ett paradis, ett paradis för 2.
Man kan inte vara där utan att vara kär, så enkelt är det.
till våran glädje fanns där även ett fräscht gym, lätt att ta sig till gymmet när det ser ut såhär & dessutom har a.c.
dom här små rackarna var överallt.. varje morgon kryllade det av små spår i sanden..
på eftermiddagarna kom dom flygande hundarna fram & satt i träden & mumsade frukt & skrek... så jävla roliga.
reven kring Kuredu fungerar som en barnkammare till bl.a. black-tip shark... man såg massor med hajar väldigt nära stranden...
Våran restaurang var en byggnad som låg på pålar i vattnet, på kvällarna var vattnet upplyst så att du kunde titta på rovfiskarna som jagade föda samtidigt som du åt din middag... den andra delen av restaurangen var en lounge där du kunde sitta ute i stora fåtäljer för två precis vid vattnet, eller inomhus i bäddar som den på bilden.
Att åka till Maldiverna i en hel vecka, trodde jag skulle vara lagom.
Tänkte att där finns ju ingenting att göra..
Jag hade väldigt fel, där finns massor att göra.
Vi var på nattsnorkling tillsammans med ett engelskt par & en guide, skithäftigt att snorkla i absolut kolsvart vatten, där det enda du kunde se var det som du lös med din ficklampa på..
Vi såg sköldpaddor, muräna, drakfisk, stingrocka & haj bl.a. under den snorklingen...
Sen var vi på cave-snorkling med, där vi snorklade vid en sköldpadds-"flygplats" som en sluttning under vattnet där det bor en massa sköldpaddor, vi fick även snorkla med mator... eller jävuls-rockor som det också kallas.. coola firrar..
Toker var på en heldagssnorkling med mantor med, man kunde låna kajaker & paddla till min stora glädje-vad Toker tyckte om det vet jag inte riktigt, men han fick iaf testa för första gången.
Massor med vattenaktiviteter fanns, gym som sagt... fisketurer av olika varianter, man kunde få en ö helt för sig själv & sin respektive i ett dygn.. ja, det finna massor att göra.
Jag hade gärna varit kvar i minst en vecka till!
jag har sett många soluppgångar i mitt liv, i många olika länder.. men till och med dessa blir speciella här...
...precis som med solnedgångarna!
Även om både jag & Toker var skeptiska till att åka tillsammans på den här kärleksresan innan, eftersom vi inte längre är ett par, kan jag säga att jag ångrar det inte en sekund.
Det finns ingen jag hellre hade delat den här upplevelsen med.
Jag älskade dig innan, jag älskade dig då & jag kommer alltid att älska dig Toker!

Bland Singalis & apor..

Jag är inte som alla andra, jag Gör inte heller som alla andra... har inte fattat varför man ska det?
Jag har precis varit på den bästa resan jag gjort.
Jag & Toker, som ju inte längre är tillsammans.. åkte på kärlekssemester!
Eller vi åkte i alla fall till Negumbo i Sri Lanka.
Redan andra dagen klev vi in i en bil med en man som heter Chaminda.. han skulle vara våran chaufför i 3 dagar.
Vi hade bestämt oss för att se mer av Sri Lanka än bara Negumbo..
Så vi tog bilen på en tur upp i bergen,där första stoppet blev ett ställe där vi fick rida på elefant & sen bada elefant, skitmysigt.. den enormt stora elefanten bara låg ner i vattnet & njöt när vi skrubbade honom med en trasig kockosnöt..
Jo, lite läskigt är det ju, dom är ju ganska stora djur..
man kunde få en "elefant-dusch" med om man ville, men gud vet vad som kommer ur deras snabel... så vi hoppade det.
efter ridturen åkte vi till ett ställe där dom tar hand om övergivna/skadade/sjuka & föräldralösa elefanter.. där fans bl.a. en 90-årig hanne som hade blivit skjuten i båda ögonen när några försökte stjäla hans betar, en elefant som klivit på en mina i skogen & blivit av med ena benet...
Jag stack åt en skötare 250 rupies, så fick Toker mata en unge med nappflaska.. sällan har jag väl sett hans ögon stråla som då.
Varje eftermiddag tar skötarna med alla elefanterna för att bada i floden..
Vi besökte också ett teplantage, fick gå genom fabriken för att se hur man tillverkar te.
Vilket va ungefär lika intressant som att kolla på när gräs torkar & blir hö... ja, det är ju faktiskt nästan samma sak!
Men mannen som guidade oss i fabriken verkade vara oerhört stolt över sitt arbete & det räddade ju situationen lite grann i alla fall.
Men vackert va det på teodlingarna kan jag säga!
tebuskarna växer långt upp på bergen, även om inte bilden visar det så va utsikten fantastisk.
den första dagen avslutade vi högt upp i bergen, på ett gammalt kolonialhotell som heter St.Andrews, hur mysigt som hellst.
Uppe i bergen va det bara runt +10° vilket gjorde att den natten frös vi som fan trots att dom kom med varmvattenflaskor & stoppade ner i sängen när vi skulle lägga oss.
Typiskt nog får vi på morgonen syn på ett element vid fotändan som inte va påslaget..
Dag två åkte vi vidare längs dom slingrande vägarna i bergen, vissa ställen va det nästan ingen väg alls... bara stup några 100m ner.
Längs vägen såg vi en hel del flygande hundar som sov i träden under dagen, vi stannade på flera ställen & åt frukt.. i Sri Lanka finns det massor av exotiska & knasiga frukter, bl.a. röda bananer som verkligen va söta & goda.
här vilar dom de små raringarna... dom flygande hundarna alltså.
I Sri Lanka finns också massa apor, fan vad jag gillar det.. man önskar ju att man kunde bo i ett land där det knatar omkring en massa söta apor överallt.
Lycka!
Familjen Apa.
Vi stannade på i en nationalpark med, hyrde en chaufför & en jeep där & körde omkring & kollade massa djur...
i nationalparken finns bl.a. 22 leoparder, som är ovanligt som fan att man ser.. men vi såg:
Krokodiler, elefanter, hjortar, vildhundar, varaner, fåglar, vattenbufflar & en massa annat.
Vid ett tillfälle körde vi förbi ett träd med massa apor, som ju jag gillar så vi stannade bilden & kollade på dom, när dom plötsligt blev helt galna & började skrika & vifta med händer & grenar som galningar, jag trodde dom ville att vi skulle dra, men så vände vi oss om & då fick vi syn på den här killen:
Herr Leopard.. för övrigt så såg vi 2 st till, tom safari-chauffören va i extas, eftersom det är så ovanligt att få se dom.
Vilken lyx att få se en vild leopard, finns ju inte så många kvar av dom tyvärr.
efter safarin va tanken att vi skulle checka in på hotellet som ligger på området & sova där, men det va fullbokat, så vi fick åka vidare & ta in på ett annat hotell i en annan by, som för övrigt var Katastrof!
massor med mygg & ingenting som fungerade, tror inte ens rummet som vi (till slut) hamnade i var färdigt att bo i...
Sista dagen på resan var det mest åka bil för att komma hem i tid till Negumbo, men vi gjorde ett stopp på ett sköldpaddskläckeri, där volontärarbetare räddar massor av sköldpaddor varje år.
Skitmysigt, vi fick hålla i både stora & nykläckta sköldpaddor, vi fick se albinosködpador & aligatorsköldpadda som är en riktigt grinig rackare.. plaskade man med handen i vattnet framför den så högg den som en galning... hungrig som fan tydligen.
sjukt stark sköldpadda, sjukt skäggig kille!
nästan lite äckligt med så många ungar..
Vi stannade också på en örtträdgård, där vi fick en rundtur & jag fick massage på min onda axel..
på örtträdgården tillverkade dom en massa produkter som va bra för allt möjligt, så vi passade på att handla lite hockus-pockus saker, men va osäkra om vi hade pengar så att det räckte.
Inga problem alls, vi fick produkterna, sen några dagar senare skickade dom en kille med bil till vårat hotell i Negumbo som tog betalt.
I Sri Lanka tror man fortfarande på att människor är ärliga.
Vi stannade också på ett träsnider, där vi (även där) fick en rundtur, en kille berättade om hur dom gjorde för att ta fram 7 olika sorters färger av ett träslag som kallas rainbowtree bl.a
ganska intressant & mycket fina träprylar..
Sri Lanka är ett fantastiskt land, där människor är trevliga & ler, där det kryllar av olika sorters djur & där det finns massor av goda frukter.
Inget land man åker till för att shoppa kan jag säga, till och med cigaretter är svårt att få tag på, då det är olagligt för singalis att röka & olagligt att sälja amerikanska cigaretter... så för att få tag på camel eller marlboro, fick jag typ gå in & viska till affärsbiträdet, som fick ta en tuk-tuk för att hämta cig, som han senare levererade till mig väl inslaget i en massa tidningspapper så att ingen skulle se vad han sysslade med.
resan fortsatte en vecka senare med bl.a. sjöflyg till Maldiverna & den vackra ön Kuredu... men det får ni läsa om i ett annat inlägg.

Efterlyses: Mina barn!

Den här helgen har det hänt någonting...
Tog en sväng till ica nyss, mötte massor av barnvagnar.. på tv visas nåt program om/från bb, man får se massa kämpande mammor & stolta fäder.
Min lillebror & hans fru ska ha sitt andra barn ganska snart.. likaså en kollega till mig.
Jag tycker att vart jag än går, eller i vilket sammanhang jag än är, så möter jag barn på något vis.
Spenderade tex gårdagen med mina syssling-barn.. så mysigt!
I mina ungdomsår var jag kanske inte världens bästa på att använda skydd & tro det eller ej, på den tiden låg jag bara med tjejer..
Så nu undrar jag: Har jag några barn där ute?
Om du vet med dig att jag är pappa till dina barn, kan du väl höra av dig snarast, vore ju spännande att träffa dom, dessutom tror jag att jag skulle bli en alldeles utmärkt pappa.
Man skulle kunna säga såhär: Min biologiska klocka ringde nyss & sa att det är dax nu, att skaffa barn!
Jag har ju några erbjudande på lut, så vem vet, kanske man skulle ta & föröka sig lite?
här ligger en liten Fagerlindare & väntar på att få komma ut.