Har du tappat lungan?

njae, riktigt så illa som det låter är det väl inte... men visste du att man kan få någonting som kallas "spontan lungkolaps"?
eller med medicinska termer: "Pneumothorax"
Det här drabbar i de flesta fall långa, smala män i 25-30-års åldern.
Lungan får alltså en skada, som kan uppstå på olika sätt, men tex om du gymmar mycket, eller om du reser dig för snabbt mot ytan om du har dykt med syrgas.. men den kan också komma spontant, d.v.s. utan egentligen anledning.
Jag tycker det här egentligen låter helt galet, eftersom det faktiskt är så att lungan släpper och "faller ner"
första gången jag kom i kontakt med det här var jag väl typ 17-18 år, då en kompis till mig drabbades..
lång, smal kille.
Andra gången var det min lillebrors fru som drabbades, någonting som är väldigt ovanligt, kvinnor drabbas nästan aldrig av detta.
Och nu, tredje gången jag kommer i kontakt med det här, så har min fina sambo gått och tappat sin högra lunga....
.
Om man råkar ut för det här, så får man ett dränage insatt mellan lungväggarna, som "suger ut" luften som pyst ut från lungan... min sambo fick en liten plastburk fastsatt på bröstet, från den gick det då in en slang mellan lungväggarna.. såg riktigt sci-fi ut och var väl inte så väldans bekvämt heller.
.
Men idag, bara 6 dagar senare har han fått plocka bort "burken" med tillhörande slang, så nu har han ett litet hål i bröstet som ska läka ihop av sig själv!
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0