Jag är så jävla RÄDD att stöta mig med dig!

...Svensken i ett nötskal!
 
Vi har en massa lagar, vilket så klart är toppen!
Jag menar, hur skulle det annars se ut?
...Man kan ju fråga en anarkist vad hen tycker?(observera modebenämningen!)
-annars kan man ju fråga någon vettig människa & självklart är svaret att lagar & regler är bra!
.
Men så bryter någon mot lagen, vad händer då?
I vissa fall får man ett straff som lär lagbrytaren att handlingen som begåtts är fel, tyvärr är väl fallet sällan så i Sverige.
Man är tydligen lite rädd att vara för hård, att verka som en dålig människa själv...
.
-jaha, du har våldtagit ett försvarslöst barn? ok, då kanske du kan tänka dig att sitta en liten stund i fängelset?
-inte det?
...men då säger vi såhär: betala en summa pengar till barnets föräldrar, så stryker vi ett streck över det här!
.
-fy skäms på dig, man får inte hugga ner folk med kniv!
...som straff får du behandligar på ett psykboende... tills du själv anser att du är frisk!
några år (i bästa fall) senare hugget psykot ner någon igen...
-FY FY FY, nu blir det tillbaka på psykhemmet igen!
.
Ja, jag vet att Du är medveten om att det funkar såhär i Sverige, jag vill bara starta inlägget med hur jävla fucked up det är, för att sedan gå vidare till det jag egentligen vill gnälla om:
.
.
Idag kan man läsa på nyheterna, eller höra på tv´n om ett förslag på rökförbud på offentliga platser!
Visst, det låter vål helt ok.. det är ju dessutom inte så att Sverige är första land med att införa detta.
.
Jag har full förståelse för att det inte är så trevligt för en ickerökare att sitta i en busskur med någon som blåser ut en massa vidrig cigarettrök brevid.
Jag behöver inte ett förbud för att fatta det.
Antagligen fattar inte alla rökare det här, eftersom det nu kan komma att bli förbjudet.
.
Jag köper också att man inte röker inomhus, nej jag snackar inte om restauranger, caféer eller på krogen...
-det Är ju faktiskt förbjudet sedan några år.
Jag menar inomhus i sin lägenhet, jag har nämligen en granne som gör det och jag kan ju berätta att det stinker nåt fruktansvärt i trappuppgången då och då.
Och det tycker jag, som ändå är rökare!
.
Men i det här förslaget finns även balkong med... alltså, jag skulle inte få sitta på min egna balkong och röka en (eller 20 med för den delen) cigarett, eftersom min granne kanske inte gillar det?
Det var det jävligaste jag har hört!!!
Det finns numera massor av rökfria hus, både med hyresrätter och bostadsrätter...
-flytta dit då för helvete!
.
Jag betalar full hyra för min lägenhet, en nybyggd sådan, ett förstahandskontrakt ovanligt nog.
Jag och min sambo röker som jag skrev absolut inte inomhus, vi sitter på varsin stol på altanen och röker när vi är hemma.
Om detta skulle förbjudas vart skulle vi då röka?
Skulle vi bli tvungna att gå en bit från huset?
bara det att här står husen ganska tätt, så risken att det skulle spridas en liten puff rök i alla fall till någon känslig granne, är ganska stor..
Eller tycker man kanske att det är bättre att vi röker inomhus, vilket skulle förpesta, inte bara trapphuset och de andra lägenheterna, utan även alla våra rökfria vänners tillvaro när vi är med, eftersom vi konstant skulle stinka gammal rökhagga!!!
.
Och hur skulle det här förbudet följas upp?
Ska man då lägga resurser på någon rök-polis, som håller koll att ingen sitter hemma på sin balkong och röker?
.
Vi kan tydligen inte lägga resurser nog på att straffa dom som begår brott, som våldtar, mördar, fifflar, snor och gör en massa idiotiska grejjer...
.
Nej nej, inte nog med att vi har polis som prioriterar att bötfälla folk som kissar ute, när det bara runt hörnet våldtas en kvinna (eller man med för den delen...)
Nu ska vi ha poliser som går och bötfäller folk för att dom röker på sina egna balkonger med!?
.
Jag är en kille som gillar ordning och reda, jag försöker att vara en så god medborgare jag kan... jag är dessutom rökare!
Men nu får det fan vara nog!
.
.
Jag kan ge mig fan på att hen (!) som jobbar för WHO och som kom på det här förslaget, själv har varit rökare.
Det är ju dom som är värst, dom duktiga f.d. rökarna.
.
jag vägrar sluta röka på min altan, PUNKT!
.
Jag förstår att det är speciellt jobbigt för astmatiker, jag ber om ursäkt för att jag inte tänker sluta röka på min altan!
Men så kan det vara
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0